Lumea gospodinelor

Dieta in luna Martie » Lumea gospodinelor
Va aflati aici: Lumea gospodinelor Sanatate si FrumuseteDieta Dieta in luna Martie
iunie 2021
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Aug    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
26 februarie 2013

Luna Martie face trecerea de la anotimpul rece la prospetimea si energia primaverii. Din punct de vedere biologic, aceasta trecere determina in organismul nostru o schimbare brusca in ritmurile interne. De ce si cum apare acest lucru? Ei bine, in anotimpul rece nu numai animalele hiberneaza ci si…oamenii. Chiar daca acest lucru nu este vizibil, organismul intra in anotimpul glacial intr-o stare de lentoare si conservare a energiei. Datorita faptului ca ziua este scurta si noaptea vine devreme, organismul este obisnuit cu o stimulare senzoriala redusa. Odata cu venirea primaverii, explozia de stimuli senzoriali care ne invadeaza, forteaza organismul sa se adapteze „din mers” la noile conditii exterioare. Unele persoane reusesc sa treaca peste acest moment fara probleme, in timp ce altele intampina dificultati, confruntandu-se cu o stare de oboseala generala si apatie. Aceasta este renumita astenie de primavara!

 

Dar ce putem face pentru a nu cadea in capacana asteniei de primavara? Foarte simplu. O dieta potrivita, care sa sustina aceasta resetare a ritmurilor biologice, odihna suficienta, aer curat si multa multa voie buna. In acest articol ma voi ocupa numai de prima parte – cea cu dieta, restul va apartine in totalitate. :)

 

Asadar, pentru a preveni astenia de primavara se recomanda in primul rand,  consumul alimentelor cu efect tonic cerebral, adica cele bogate in Magneziu (nuci, migdale, fistic, alune, banane, stafide, curmale etc),  Vitaminele grupului B (germeni de cereale, cerealele integrale, oua, peste) si Glucide provenite mai ales din miere, fructe, legume si cereale. In aceasta perioada apar verdeturile proaspete. O cura cu verdeturi – in special urzici este un mijloc excelent de detoxifiere si regenerare a sangelui. De asemenea vom opta in aceasta perioada pentru legumele de sezon proaspete, bogate in vitamine, enzime si minerale, consumand cat mai multe salate si sucuri naturale. O excursie la padure ne va ajuta sa ne intoarcem cu bratele pline de plante salbatice, specifice acestei perioade: untisor, urzici, leurda (ceapa ciorii)  etc.

 

Sa nu uitam de fibrele alimentare, de germenii vegetali proaspeti si superalimentele care ne ofera energie „la pachet”. Asadar consumati miere, polen, laptisor de matca, suc de aloe,  alge (mai ales spirulina, chlorella, wakame), fructe de goji, de coacaze uscate, seminte de in si susan, nuci chufa. Lactatele sunt surse excelente de calciu si proteine. Preferati primavara lactate de capra ca de exemplu branza usoara si iaurtul sau laptele batut cu condimente yang : piper, boia iute, coriandru, galangal, nucsoara, scortisoara, ghimbir.

 

Din punct de vedere al intelepciunii milenare Ayurveda, primavara este un anotimp Kapha, fiind caracterizat de calitatile energetice de : greu, umed-uleios si racoros. Cu alte cuvinte, in aceasta perioada suntem predispusi la cresterea excesiva in organism a acestor elemente, care pot produce dezechilibre (ingrasare, exces de muscus, raceli, ingreunarea circulatiei limfatice, apatie, lentoare etc).

 

Pentru a combate aceste efecte negative, medicii orientali ne sugereaza sa consumam alimente calde, usor digerabile si sa evitam alimentele foarte reci, grase si grele. Pentru ca mancarea noastra sa devina cat mai calda si mai usor de digerat, vom adauga mancarurilor noastre condimente (ghimbir, coriandru, ienibahar, piper, boia iute etc)  care vor ajuta tranzitul intestinal, prevenind acumularile nedorite Tot acum sunt recomandate ceaiurile calde de echinaceea, zmeur, catina, musetel si macese pentru stimularea imunitatii , precum si rozmarin sau ginkgo biloba pentru efectul lor tonic cerebral. La aceste ceaiuri se pot adauga condimente aromate ca : ghimbir, cardamom, salvie, nucsoara, scortisoara, cuisoare etc,  care vor creste valoarea lor terapuetica.

 

Medicina chineza ne recomanda ca in perioadele de iarna-primavara ( in general in perioadele reci si umede) sa uscam neaparat salata verde inainte de a o consuma. In comert exista uscatoare manuale de salata care arata ca niste castroane ce au in interior o sita de plastic cu manivela. O alta indicatie pentru vrema racoroasa ar fi sa bem intotdeaun apa (si alte lichide) incalzita, niciodata rece.

 

RETETE:

 

1. Salata proaspata de primavara:

 

–  1 capatana salata verde de sezon

– cateva frunze de spanac tocate

–  2-3 linguri de urzici proaspete tocate marunt ( aveti incredere, nu pisca :) absolut deloc daca le tocati marunt)

– 2-3 fire de ceapa verde

– 3-4 ridichi de luna

– dressing : zeama de la o lamaie se amesteca daca doriti cu piper, sare de Himalaya, si optional un praf de galangal (are o aroma de nuscoara combinata cu boabe de mustar).

 

2. Salata de plante salbatice

 

– cateva frunze de untisor (Ficaria ranunculoides) – Atentie! Frunzele se culeg numai inainte de aparitia florilor galbene!

– 1 mana de urzici tinere

– cateva frunze de ceapa ciorii (leurda)

– dressing: zeama de la o lamaie se amesteca optional cu piper si/sau sare de Himalaya

– cateva petale de flori uscate pentru culoare : galbenele, albastrele, craite, condurasi etc

 

3. Salata de germeni proaspeti

 

Fie ca ii preparati in casa sau ii cumparati (am vazut germeni verzi de calitate la Real si Auchan sau ii puteti comanda on-line), germenii proaspeti sunt o explozie de vitamine, enzime, minerale aducand enorm de multe beneficii sanatatii. Pentru a prepara aceasta salata este nevoie doar sa combinati intre ei germenii care va plac mai mult si sa-i stropiti cu putina zeama de lamaie. Eu prefer urmatoarea combinatie:

– germeni de rucola

– germeni de ridichi

– germeni de varza rosie

– germeni de ceapa rosie

– germeni de lucerna (alfa-alfa)

– germeni de fasole mung

-germeni de grau.

 

Aceasta combinatie are proteina completa (toti cei 9 amino-acizi esentiali) precum si multe alte substante valoroase imunomodulatoare, energizante si regenerante.

 

4.  Mic dejun – „Energy Explosion”

 

– fulgi de ovaz ( care pot fi inmuiati in prealabil in iaurt/ceai de plante/suc natural.

– fructe de goji

– stafide

– curmale tocate

– coacaze negre

– mere taiate in bucati

– pere taiate in bucati

– felii de portocala

– un praf de scortisoara/nucsoara/gimbir/anason rasnit – sau orice condiment va place mai mult.

 

Fructele uscate pot fi inmuiate in apa cu o seara inainte, pentru cei care le prefera fragede si moi.

 

5. Cocktail Energizant

 

– 1 pahar apa de izvor (sau suc de portocale)

– 1 lingura rasa de polen (care se lasa sa se dizolve 5-10 minute in paharul cu apa de izvor sau suc)

– 1 lingurita rasa de Brahmi (se gaseste la magazinele de superalimente on-line)

– 1 lingurita de praf de orz verde (se gaseste tot la magazinele de superalimente on-line, dar am vazut si la Plafar)

– 1 lingurita/lingura de sirop de agave pentru indulcit

 

Se consuma dimineata pe stomacul gol :)

 

 

 

Comments are closed.