Lumea gospodinelor

Despre calciu, oxalat si vitamina D » Lumea gospodinelor
Va aflati aici: Lumea gospodinelor Sanatate si FrumuseteDietaSanatate si FrumuseteSanatate Despre calciu, oxalat si vitamina D
februarie 2020
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Aug    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829  

Despre calciu, oxalat si vitamina D

 

 

CALCIUL. Tot mai multi oameni sufera in ultima vreme de hipocalcemie (prea putin calciu in sange), asa ca m-am gandit sa scriu un articol despre acest subiect. Voi incerca in continuare, sa fac o sinteza a aspectelor esentiale legate in special de dieta recomandata in carenta de calciu.

 

Calciul este un mineral care face parte in special din componenta oaselor si a dintilor. Dar el mai are si alte roluri in organism, care tin de transmiterea impulsului nervos si de contractia musculara. De altfel, unul dintre primele semne ale scaderii calciului in sange sunt contractiile musculare. Ca sa aflam daca suferim de hipocalcemie, trebuie sa dozam calciu din sange, prin doua analize numite: Calciu seric si Calciu Ionic. Daca valorile uneia sau ambelor analize sunt sub limita normala, atunci este cazul sa crestem aportul de calciu.

 

Prima masura pentru care veti opta sunt probabil preparatele farmaceutice pe baza de calciu. Unele persoane nu tolereaza atat de bine aceste preparate, datorita efectelor secundare digestive (balonare, senzatie de greata, constipatie etc). Ca sa diminuati aceste simptome, va recomand ceaiuri digestive pe parcursul zilei, din plante cum ar fi: cimbru, chimen, fenicul, ghimbir, salvie, cardamom, scortisoara, cuisoare, anason etc. Pentru prevenirea constipatiei, consumati alimente care favorizeaza tranzitul normal (ex alimentele care contin fibre).

 

 

Dairy

Sursa foto: ods.od.nih.gov

 

 

In afara de preparatele farmaceutice, exista si multe alimente bogate in calciu:

 

produsele lactate: lapte, iaurt, sana, kefir, branza. Daca faceti parte din categoria oamenilor care nu pot consuma lactate, datorita problemelor digestive, cumparati produse lactate fara lactoza (intrebati la supermarketurile mari). Dintre produsele lactate, branzeturile maturate , gen parmezan, emmentaler, gouda etc au cea mai mare cantitate de calciu ( la 100 grame produs au aproape 1000 mg de calciu)

 

susanul are aprox. 900mg de calciu la 100 de grame. Puteti prepara un condiment numit Gomasio (folosit in bucataria japoneza), pe care sa-l adaugati in salate, supe, smoothie etc. Reteta Gomasio : la 7 linguri cu varf de susan se adauga 1 lingurita rasa de sare fina naturala (sau 1/2 de lingurita daca nu va place sarea foarte tare). Acest amestec se rasneste la rasnita de cafea, pana se face o pudra grunjoasa. Mai puteti prepara un desert prin amestecarea semintelor de susan rasnite cu miere. Foarte gustos.

 

alte alimente bogate in calciu sunt: branza tofu, spanac, sardine, kale, broccoli, varza, fasole verde, portocale, sparanghel, telina, patrunjel, oregano, fenicul, praz, usturoi  etc

 

 

greens

sursa foto: plantbaseddietitian.com

 

 

OXALAT. Ati auzit poate despre pietrele la rinichi (litiaza renala, in termeni medicali). Multe dintre aceste pietre sunt alcatuite dintr-o substanta numita oxalat de calciu. Pentru a forma aceasta substanta, organismul are nevoie de doi compusi: calciu si oxalat. Am vazut mai sus ca exista alimente care contin calciu in cantitati mari. Exista si alimente care contin oxalat in cantitati mari. Dintre acestea: legumele cu fruze verde inchis (frunze de sfecla, spanac etc), cacao, ceaiul negru, cafeaua, rubarbura, rosiile inchise la culoare etc)

 

Asadar, daca aveti hipocalcemie si incercati sa luati cat mai mult calciu din alimentatie, evitati sa consumati in cantitati mari alimentele care contin oxalat, si in special evitati sa consumati aceste alimente impreuna cu cele care contin calciu.

 

Dar! Atentie!

 

Daca aveti calciul normal, atunci este obligatoriu sa consumati alimentele care contin oxalat impreuna cu alimente care contin calciu!

 

De ce? :) Deoarece oxalatul se va lega de calciu, formand oxalat de calciu IN INTERIORUL INTESTINULUI. Corpul nostru nu poate „absorbi” oxalatul de calciu gata format in intestin. Acest oxalat de calciu nu va ajunge niciodata in sange, respectiv in rinichi. Din contra, se va elimina prin scaun.

Daca veti consuma alimentele care contin oxalat fara alimente care contin calciu, oxalatul simplu va trece de peretii intestinali, se va lega de calciul din sange si va forma oxalat de calciu IN SANGE, care va ajunge la rinichi.

 

vitamin-D

sursa foto: chrisjamesmindbody.com

 

 

VITAMINA D  este foarte importanta in absorbtia intestinala si fixarea calciului. Atunci cand suferiti de hipocalcemie e bine sa dozati si vitamina D in sange. De cele mai multe ori aceasta este scazuta.

 

Cea mai buna modalitate sa cresteti vitamina D este sa stati la soare. Pielea stie sa fabrice singura aceasta vitamina. Ea incepe sa produca vitamina D, in momentul in care fiind expusa la soare tinde sa se coloreze putin. Persoanele cu pielea mai inchisa de la natura sunt mai predispuse la carente de vitamina D, datorita pigmentarii naturale care opreste ultravioletele (ex. rahitismul in Africa). Din contra, persoanele cu pielea mai deschisa fabrica mult mai repede si in cantitati mult mai mari vitamina D.

 

O alta sursa importanta de vitamina D sunt ciupercile lasate la soare cateva zeci de minute pana la cateva ore, in functie de anotimp. „Pielea” ciupercilor, ca si pielea omului fabrica vitamina D, in prezenta soarelui. Chiar daca au fost culese :)

 

Alte surse de vitamina D sunt: somon, sardine, ton, lapte, oua. Aveti grija sa nu consumati pesti oceanici mari (ex ton) foarte frecvent, deoarece pot avea cantitati prea mari de mercur.

 

 

 


2 Responses to “Despre calciu, oxalat si vitamina D”


  1. Ionescu Aurelia Says:

    F.interesant,bine scris, la obiect și pe înțelesul tuturor. A fost o reala plăcere să-l citesc.
    Sănătate, numai bine!


  2. admin Says:

    Multumesc, Aurelia!