Lumea gospodinelor

Semintele de Chia – ghid complet de folosire a semintelor de chia in dieta zilnica » Lumea gospodinelor
Va aflati aici: Lumea gospodinelor Sfaturi utileAlimenteSanatate si FrumusetePlante de leacRETETERetete RAW Semintele de Chia – ghid complet de folosire a semintelor de chia in dieta zilnica
noiembrie 2020
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Aug    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Semintele de Chia – ghid complet de folosire a semintelor de chia in dieta zilnica

 

seminte-chia

 

 

Beneficiile semintelor de chia sunt astazi cunoscute in toata lumea. Nu voi insista prea mult asupra componentelor nutritive ale acestora, deoarece o simpla cautare pe google ne poarte lamuri in cateva minute :)

 

Voi incerca insa, sa descriu in acest articol, modul de folosire al semintelor de chia, si de ce ar trebui sa le utilizam intr-un anumit fel si nu in altul.

 

Multe persoane folosesc semintele de chia dupa ce le hidrateaza o perioada de timp (care variaza de la reteta la reteta, intre cateva minute si mai multe ore). Dar de ce este important sa hidratam semintele de chia? Cum se comporta acestea din punct de vedere al digestiei in organismul nostru? Care este oare cel mai sanatos mod de a consuma semintele de chia astfel incat sa asimilam toti nutrientii pretiosi care se afla in ele?

 

La aceste intrebari mi-am propus sa va raspund astazi :)

 

Dar sa incepem cu o mica si foarte scurta introducere

 

Chia (Salvia hispanica) este o planta ce apartine fam. Lamiaceae, din care mai fac parte menta, isopul, salvia, levantica, busuiocul etc.  Este o planta inalta (ajunge pana la 1,75 m) care prefera un climat cald si bland. Dupa ce minunatele sale flori albastre se trec, putem recolta semintele.

 

Semintele de chia contin nutrienti extrem de valorosi. De la proteinele de cea mai buna calitate (14 g proteina/100 g de seminte) la acizii grasi polinesaturati (in special Omega 3 in cantitati mari) si nu in ultimul rand vitaminele variate (in special  complexul B) si mineralele indispensabile (mangan, magneziu, calciu, zinc etc). Faptul ca ele contin un volum mare de fibre ajuta in curele de slabire prin inducerea unei stari de satietate. Si inca o veste buna despre ele, aproape toti carbohidratii sunt in fibre si acolo raman, pe tot parcursul digestiei, astfel incant mancam si nu ne ingrasam :)

 

Semintele de chia sunt unele dintre cele mai sanatoase alimente pe care le putem consuma. Dar atentie! Si exista aici un dar! Modul in care le consumam conteaza extrem de mult. De ce..? :)

 

In primul rand, semintele de chia sunt puternic hidrofile, adica absorb cantitati foarte mari de apa, de 9 pana la 15 ori greutatea lor, in functie de soi. Unele soiuri extrem de hidrofile pot absorbi lichide pana la de 20 de ori greutatea lor.

 

Daca semintele de chia sunt consumate ca atare, fara a fi hidratate, acestea vor absorbi lichidele de care au nevoie in interiorul corpului nostru, lucru care poate conduce la deshidratarea organismului (observat clinic prin reducerea semnificativa a cantitatii de urina, dupa consumul de seminte de chia nehidratate) Semintele de chia absorb lichidele neselctiv, asadar odata ajunse in stomac vor absorbi inclusiv sucuri gastrice rezultand o digestie deficitara. Daca absorbtia continua in intestin, acest fapt poate conduce la aparitia constipatiei. In plus, prin hidratare maximizam posibilitatea corpului de a absorbi nutrientii benefici.

Iata de ce, atunci cand consumam mai mult de 1 gram, semintele de chia AR TREBUI OBLIGATORIU HIDRATATE inainte de a fi consumate!

 

In traditia medicala a popoarelor amer-indiene, semintele de chia au proprietatile de: uscat, usor si rece, adica atunci cand le consumam ca atare, introducem in corp uscaciune, pierdere in greutate si racoare. In functie de anotimp si de propria constitutie putem alege sa combinam semintele de chia, astfel incat sa crestem sau sa scadem aceste proprietati astfel:

 

Proprietatile de uscat si usor - pot fi cotrolate prin cantitatea de lichid in care punem semintele la hidratat. Cantitatea minima ar trebui sa fie de cel putin 4-5 ori greutatea lor iar maxima 20.

Proprietatea de rece poate fi controlata prin tipul de condimente pe care le adaugam in apa in care vom hidrata semintele. Astfel daca afara este foarte cald, putem creste efectul de rece al semintelor prin adaugarea de condimente racoroase (menta, isop, salvie, anason, fenicul, chimen etc), daca afara este rece, chiar ger, va fi nevoie sa incalzim lichidul in care hidratam semintele atat la propriu (max 40 de grade) cat si la figurat prin adaugarea de condimente fierbinti (chili, piper, scortisoara, galangal, ghimbir etc). In anotimpul rece toate semintele tropicale (care sunt lasate de Dumnezeu acolo ca sa racoreasca oamenii) trebuie „incalzite”, pentru a nu ne dezechilibra termodinamic. Si aici nu ma refer doar la chia ci si la quinoa, amaranth si porumb.

 

Timpul de hidratare al semintelor de chia este de asemenea important. Semintele de chia se hidrateaza bine dupa minim 6 ore, ideal ar fi sa le lasam la hidratat peste noapte, in frigider. Putem hidratata semintele de chia in apa plata, apa cu diferite condimente, sucuri de fructe, lapte vegetal, infuzii de plante racite etc.

 

Odata hidratate suficient semintele de chia devin gelatinoase si bune de consum. Persoanele cu digestie buna, pot consuma in acest mod semintele de chia. Dar daca suferiti de afectiuni gastro-intestinale exista o metoda simpla si foarte eficienta de asimila bogatiile din semintele de chia. Aceasta metoda este recomandata copiilor, batranilor, femeilor insarcinate, persoanelor cu afectiuni digestive, fiind cea mai buna metoda, prin care absolut toate elementele nutritive atat de benefice sunt asimilate in corp. Aceasta metoda poarta numele de Metoda gelului fin de chia.

 

METODA GELULUI FIN DE CHIA.

 

Preparare:

Semintele de chia se rasnesc (de preferat intr-un dispozitiv care sa nu le incalzeasca – daca rasniti la rasnita de cafea, opriti-va la cateva secunde, desfaceti capacul si lasati continutul sa se racoreasca). Pudra de chia se aseaza intr-un borcan, peste care se toarna de 6-12 ori mai multa apa plata, in functie de preferinte. Borcanul se inchide cu capac si se lasa la frigider minim 6 ore, prefabil peste noapte. Dupa aceasta perioada de timp, in borcan se formeaza un gel fin, care poate fi adaugat absolut in orice preparat culinar sarat, acru sau dulce, deoarece nu modifica gustul. Astfel puteti adauga cate o lingura din acest gel in smoothie, suc de fructe, supe, creme, dressinguri etc. Borcanul cu gel poate fi pastrat in frigider pana la 7 zile, dar de preferat ar fi sa-l consumati in primele 48 de ore pentru a beneficia la maxim de nutrientii sai :)

 

seminte-chia-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Salvează

Salvează

Salvează

Salvează

Salvează

Salvează

Salvează

Salvează

Comments are closed.